Waar stuur je mensen eigenlijk naartoe vanuit je social media?
May 04, 2023Deze Online Marketing Nerd đ¤ heeft de afgelopen tijd flink wat dingen gedeeld over hoe je meer zichtbaar kunt zijn op social media. Maar wat doe je vervolgens met het bereik dat je hebt op social media? Stuur je mensen naar je website, wil je gewoon dat ze je gaan volgen of moet je ze misschien op je e-maillijst krijgen?
Wanneer je eerder een training of workshop van mij hebt gevolgd, weet je dat ik daarop zeg: dat is compleet afhankelijk van de klantfase!
Maar uiteindelijk wil je natuurlijk verkoop halen uit jouw social media acties. Zeker voor online dienstverleners en coaches is dat stukje lastig. Want hard verkopen… dat zit wat minder in hun persoonlijkheid. Ze willen vooral graag klanten verder helpen en niet hun producten pushen.
Maar verkopen hoeft niet volgens het stereotypische autoverkoopmodel te gaan. Je kunt je diensten ook verkopen vanuit een helpende toon. Want als mensen hulp nodig hebben, moeten ze je wel weten te vinden!
Misschien ben je hier op social media al lekker mee aan de slag, maar levert je website toch nog niet de resultaten op die je zou willen. De afgelopen 10 jaar heb ik al veel ondernemers geholpen met dit vraagstuk en vaak zijn er twee problemen:
đ Ze sturen mensen naar hun homepage, want "dan kunnen ze gewoon alles vinden". Maar als je potentiële klanten zo loslaat op je website, vallen de resultaten vaak tegen. Want ze weten niet waar ze jouw aanbod kunnen vinden en je homepage sluit waarschijnlijk ook helemaal niet aan bij de boodschap die je op social media hebt gedeeld.
De oplossing? Een specifieke landingspagina (of in marketingtermen salespagina) ontwikkelen die aansluit bij het aanbod dat jij je social media volgers wilt doen. Zo geef je ze gelijk informatie die aansluit op jouw social media berichten én kun je ze daarna ook direct een vervolgactie geven voor degene die daar behoefte aan hebben. En om dan ook gelijk even het bruggetje te slaan met "graag willen helpen"… hen op die manier en specifiek aanbod doen zonder dat ze daar zelf naar moeten zoeken, is veel helpender dan ze gewoon los te laten op je hele website waar ze zelf maar moeten uitzoeken of jij ze kunt helpen of niet.
đDe landingspagina zet niet aan tot actie. Soms is dit bij ondernemers wel duidelijk, maar de bezoekers van deze pagina ondernemen toch geen actie. Dat is natuurlijk jammer âšī¸. In de afgelopen 10 jaar ben ik dit scenario ook vaak tegengekomen. Regelmatig komt het omdat de landingspagina wel het aanbod laat zien, maar verder weinig aanzet tot actie. En dat komt vaak vanuit het niet pusherig willen zijn. Begrijpelijk, maar ontzettend zonde! Want je kunt een pagina maken die aanzet tot actie zonder dat jij je een opdringerige verkoper voelt. Binnen BMD Media gebruik ik een effectief framework om tot deze salespagina's te komen, en ook in trainingen is dit model succesvol gebleken. Dit framework heb ik samen met een praktijkvoorbeeld en schrijftips & tricks gebundeld in een e-book voor dienstverleners en coaches!
In dit e-book leer je alles over een succesvolle opbouw als het gaat om salespagina's. Ik vertel je de theorie en leg uit waar de nuances zitten, want natuurlijk is er ook ruimte voor jouw eigen creativiteit!
Daarnaast leer ik je hoe je jouw salespagina zo inricht dat hij servicegericht is. Zo ben je meer bezig met helpen en minder met het "harde verkopen". Benieuwd geworden? Je vind meer informatie over het e-book en een manier om ‘m direct aan te schaffen hier: https://www.online-marketing-nerd.nl/ultimate-sales-page-blueprint-1