Is korting de reden dat jij niet verkoopt | Funnel problemen opgelost & authentiek verkopen
Dec 03, 2021Luister de podcast hier: Koffiedate Podcast aflevering 12: jouw funnel verbeteren
Heb jij ook een uitgebreide salesfunnel, maar levert het niet helemaal de resultaten op die je verwacht had? Veel mensen raken op dit moment ontmoedigd. Ze hebben zo veel werk gestopt in de weggever, het webinar, de opvolgende mails en natuurlijk het aanbod zelf. Dus waarom koopt (bijna) niemand?!
Ik kan zo, zonder je funnel te zien, natuurlijk geen antwoord geven op deze vraag. Maar ik zie een bepaald probleem vaak terugkomen.
Je doet niet wat je belooft
En ik hoor je denken: ehm, pardon?! Hoe kun jij nou weten of mijn producten hun beloftes waarmaken? Ik heb een heel goed product hoor!
En ik geloof je direct! Maar doordat jij niet doet wat je zegt, zullen velen het nooit redden tot het daadwerkelijke eindproduct…
Weten hoe jij zelf misschien wel in de weg staat van je conversies, bekijk deze video!
Ik heb het namelijk over de urgentie die jij hebt ingebouwd…
Dat er namelijk urgentie moet zijn in je aanbod hebben de meeste mensen nu wel begrepen. De gratis marketingtips vliegen je om de oren. En marketeers roepen allemaal dat je “toch wel een vorm van urgentie of exclusiviteit moet hebben om mensen in beweging te krijgen”
En dat is ook helemaal waar!
Het enige wat dan vaak niet verteld wordt, is dat de manier waarop je dit doet ook weer wat zegt over je merk of product.
Als jouw producten altijd in de aanbieding zijn, dan weet jouw doelgroep dat. Je potentiële klant volgt je vaak al wat langer en als ze zien dat jij elke 8 weken 100 euro korting geeft, dan is die 100 euro dus geen urgente reden meer om te kopen. Ze hoeven namelijk maar 8 weken te wachten om die korting weer te krijgen.
En zo begint het eeuwige “ik moet er nog even over nadenken” en worden deze mensen dus geen klant.
Want je zegt misschien wel dat de korting alleen nu geldt. Maar hij komt over 8 weken weer terug. Of misschien (en deze is nog erger) heb jij een deadline in je funnel zitten, maar wanneer deze deadline voorbij is wordt hij toch nog even verlengd zonder in waarde te verminderen.
Waar is dan de urgentie?
Is er niet veel meer urgentie wanneer je de kortingscode van 100 euro na de deadline veranderd in “nog 2 dagen 75 euro korting”? Is op die manier de urgentie niet veel echter?
Ik denk het wel!
Sterker nog, ik zie bij mijn klanten de resultaten van deze manier van urgentie invouwen.
In een marketinglandschap dat vol zit met standaard lanceerformules en kortingscodes die tot in den treure actief blijven is het belangrijk om op te vallen, om echt urgentie te hebben. Om echt te laten zien dat dit “beste aanbod” ook echt het beste aanbod is.
Denk hierbij aan:
- Kortingscodes die echt verlopen;
- Bonussen die komen te vervallen;
- Goede early-bird kortingen die echt niet meer terugkomen;
- Prijsverhogingen bij multi-jaarlijkse lanceringen;
- Nooit twee keer exact hetzelfde aanbod doen.
En zo zijn er nog wel meer manieren te bedenken.
Belangrijk om hierbij te onthouden is: doe ook echt wat je zegt. Wees niet bang om een verkoop mis te lopen omdat de korting is veranderd. Ik beloof je dat als jij met echte urgentie en exclusiviteit gaat werken, dat zich op de lange termijn gaat uitbetalen.